Ajankohtaista

Takamäki Yhtiöt ja Protacon yhdistävät voimansa työtapaturmien vähentämiseksi

Takamäki Yhtiöt ja Protacon ovat ryhtyneet yhteistyöhön taistellakseen yhdessä työtapaturmia vastaan. Protacon Type -verkkokoulutusalusta integroituu jatkossa Takamäki Site Manager -palveluun.

Verkkokoulutusalustan integroimisella osaksi Site Managerin toimintoja saavutetaan merkittävää etua, kun jo luvitusvaiheessa voidaan varmistua siitä, että urakoitsijoiden kaikki työntekijät ovat suorittaneet tarvittavat verkkokoulutukset. Jos koulutuksissa on puutteita, työntekijälle lähetetään linkki, jonka kautta hän pääsee suorittamaan vaadittavan koulutuksen sekä vahvistamaan omat tietonsa. Tämän jälkeen lupapyyntö voidaan näppärästi lähettää eteenpäin hyväksyttäväksi. Työntekijä siis huolehtii vain tarvittavista perehdytyksistä, ohjelma hoitaa kaiken muun.

Protacon TyPe:n yhdistäminen Site Manageriin nostaa työturvallisuuden uudelle tasolle automaattisen valvonnan tehostuessa. Palvelun avulla yritys pystyy helposti hallitsemaan ja valvomaan kaikkia henkilöstöltä, urakoitsijoilta ja alihankkijoilta vaadittuja perehdytyksiä, koulutuksia, pätevyyksiä ja osaamistietoja. Suurin osa hallinnollisesta työstä voidaan siirtää urakoitsijoille ja alihankkijoille, jolloin tilaajayritys voi käyttää säästetyn ajan muihin tärkeisiin asioihin.

Integraation avulla ajantasalla olevien työturvallisuustietojen valvonta voidaan täysin automatisoida. Tällöin varsinaisen valvonnan tarve vähenee, kun alueelle ei enää pääse ilman vaadittuja tietoja ja perehdytyksiä. Automaattiset muistutusviestit ja hälytykset varmistavat, että työturvallisuustiedot ovat päivitettyinä, oli työmaa sitten kuinka suuri tahansa.

“Yhteistyön myötä Takamäki Yhtiöt ja Protacon pystyvät tarjoamaan markkinoiden edistyksellisimmän ja helppokäyttöisimmän kokonaisratkaisun, jolla asiakas pystyy tehokkaasti parantamaan työturvallisuuden tasoa ja helpottamaan huomattavasti sen seuraamista”, Takamäki Yhtiöiden operaatiivinen johtaja Kaarlo Vakkilainen toteaa.

 

Edelläkävijät Takamäki Yhtiöt ja Tocoman Oy yhteistyöhön

Takamäki Yhtiöt on aloittanut yhteistyön rakennusalan ohjelmistoja valmistavan Tocoman Oy:n kanssa. Tocoman on vuonna 1989 perustettu yritys, jonka tavoitteena on digitalisoida suomalaista rakennusalaa ja tehdä rakentamisesta tuottavampaa, helpompaa ja ennen kaikkea riskittömämpää kehittyneen tiedonhallinnan avulla.

Yhteistyönä syntynyt ratkaisu, Tocoman Työmaa, on kahden edelläkävijäyhtiön strategisen yhteistyön tulos. Tocoman alkoi hyödyntää ensimmäisenä Suomessa muun muassa tietomallinnusta määrä- ja kustannuslaskennassa, ja Takamäki Yhtiöt puolestaan on kehittänyt moderneja ja helppokäyttöisiä selainpohjaisia ohjelmistoja rakennus- ja ilmailualalle jo yli 15 vuoden ajan.

“Jo nyt asiakkaamme hallitsevat tuotteillamme vuosittain noin 9 miljardin euron arvosta rakennusprojekteja. Laajentuminen työmaan arkeen hyödyttää merkittävästi nykyisiä ja uusia asiakkaitamme ja avaa mahdollisuuksia palvella entistä laajempaa asiakaskuntaa”, Tocoman Oy:n toimitusjohtaja Henri Lähdesmäki toteaa.

“Yhteistyön tavoitteena on tarjota toimintaa tehostava ja helppokäyttöinen vuorovaikutuspohjainen yhteistyöalusta rakennushankkeiden ja rakennusten koko elinkaaren hallintaan. Tocoman Työmaa on merkittävä virstanpylväs matkalla tähän tavoitteeseen”, toteavat Henri Lähdesmäki ja Takamäki Yhtiöiden operatiivinen johtaja Kaarlo Vakkilainen.

Tocoman Työmaa -ratkaisun avulla tieto on nyt mahdollista jakaa työmaan kaikkien osapuolien kesken saumattomasti ja toteumatietoa on mahdollista hyödyntää niin työmaalla kuin muillakin organisaation tasoilla. Tocoman Työmaassa yhdistyy Takamäen suosittu Site Manager -työmaaratkaisu saumattomaksi osaksi markkinoiden laajinta ja kehittyneintä Tocoman-ratkaisua. Tocoman Työmaa hyödyntää Tocoman-ratkaisussa olevia hanketietoja. Esimerkiksi verottajalle tehtäviä ilmoituksia varten tarvittava urakoiden toteutunut laskutus saadaan suoraan Tocomanin Kustannusraportoinnista. Hanketietojen hyödyntäminen nopeuttaa työmaiden perustamista ja varmistaa, että kirjaukset kohdistuvat oikein.

Lue lisää Tocoman Työmaasta täältä.

Lisätietoja:

Henri Lähdesmäki, toimitusjohtaja, Tocoman Oy, henri.lahdesmaki(at)tocoman.com
Kaarlo Vakkilainen, operatiivinen johtaja, Takamäki Yhtiöt, kaarlo.vakkilainen(at)takamaki.fi

Rakennusliikkeille – Tocoman Työmaa

Marraskuun Site Manager -kehitysfoorumissa suunniteltiin uudistuksia

Marraskuussa kokoonnuimme Takamäki Site Managerin käyttäjien kanssa yhteen pohtimaan sitä, kuinka tehdä suositusta työmaajärjestelmästä entistäkin parempi. Järjestimme kaksi erillistä kehitysfoorumia; toinen oli rakennusliikkeiden ja toinen teollisuuden edustajille. Keskustelimme yhdessä asiakkaidemme kokemuksista sekä toivomuksista, joita heillä olisi tulevaisuuden varalle.

Operatiivinen johtaja Kaarlo Vakkilainen käy läpi hyvissä tunnelmissa mitä Takamäellä on saatu aikaan kesän jälkeen.

Uusi versio tulossa

Site Managerista julkaistaan marraskuun loppuun mennessä uusin versio 1.7, joka sisältää lukuisia uudistuksia. Yksi merkittävimmistä on käyttöliittymän uudistus, jossa ulkoasu, sekä hakutoiminnot on kokonaan uudistettu. Myös työntekijävalikkoa on muokattu mobiiliystävällisemmäksi sekä urakoitsijoiden, sopimusten ja työmaan hallintaa helpommaksi.

Muita uusia ominaisuuksia ovat esimerkiksi Terve Talo -mittaus, työkohtainen työlupa sekä konserninäkymä. Uudistuksilla tähdätään siihen, että Site Managerin käyttö olisi jatkossa entistä helpompaa ja kattavampaa!

Vuoden 2019 suunnittelua

Käyttäjäpäivillä katsoimme myös kauemmas tulevaisuuteen ja suunnittelimme alustavasti myös vuoden 2019 uudistuksia ja kehityskohteita. Koska Site Managerin integroitavuus on alusta asti ollut meille tärkeä laatukriteeri, luvassa on ensi vuonna lukuisia uusia integraatioita muihin palveluihin. Vuoden ensimmäisellä kolmanneksella tulemme mm. integroimaan Protacon TyPe -verkkokoulutusalustan osaksi Site Manageria. Jatkamme lisäksi Visygate ja SAP -integraatioiden laajentamista sekä tulemme julkaisemaan uutena toiminnallisuutena vika- & puutelistojen hallinnan.

Kiitokset kaikille asiakkaillemme ja kehitysfoorumiin osallistuneille!

Site Manager on oleellinen osatekijä Eforan saamassa kunnossapitoalan yritysinnovaatiopalkinnossa 2017

”Eforan digiloikka” on voittanut Kunnossapitoyhdistys Promaint ry:n ja Suomen Messusäätiön jakaman yritysinnovaatiopalkinnon vuonna 2017. Sivusto www.pohjoinenteollisuus.fi julkaisi 11.10.2017 uutisen, jossa kerrotaan Efora Oy:n “digiloikasta” eli käytännön innovaatioista, jossa tuotantoa oikeasti tehostetaan aidolla digitalisaatiolla.

Efora Oy on Stora Enson tytäryhtiö ja vastaa kunnossapidosta konsernin tehtailla Imatralla, Heinolassa, Uimaharjussa , Varkaudessa, Oulussa ja Veitsiluodossa sekä Honkalahden, Kiteen, Uimaharjun ja Varkauden sahoilla. Eforan palveluksessa on noin 930 älykkään kunnossapidon ammattilaista.

Keskeiset ratkaisut, joilla Efora on uudistanut prosessejaan viimeksi kuluneen runsaan vuoden aikana, ovat raportointialusta Rapsa, mobiilikäyttöliittymä Välkky, materiaalinhallintajärjestelmä Agilon sekä alihankinnan toiminnanohjauspalvelu Site Manager. Site Manager automatisoi alihankkijoiden työnhallinnan seuraamisen ja viranomaisraportoinnin, kehitysjohtaja Veijo Pitkäniemi tiivistää kuvauksen ratkaisuista.

KUVA: Heikki Jokinen
Eforan tiimissä palkintoa vastaanottivat (vasemmalta) Pekka Silvennoinen, Kari Kekäläinen, Antti Kymäläinen, Harri Pöllänen ja Veijo Pitkäniemi. Heidän vierellään palkinnon luovuttaneet Suomen Messusäätiön edustajana Tomi Niemi sekä Promaintin hallituksen jäsen Timo Jatila.

LCI-päivä 2017

Osallistuimme lokakuussa pidettyyn LCI-päivään. LCI-päivän ydinteemana oli Lean-ajattelun sekä digitalisaation hyödyntäminen
rakennusteollisuudessa. Lähtökohtaisesti rakennusalan tuottavuus ei ole kasvanut samaan tapaan kuin muiden toimialojen.
LCI-kokoontumisten yhtenä tavoitteena onkin löytää ratkaisut tuottavuuden parantamiseen. Tilaisuudessa oli esityksiä alan kotimaisilta
asiantuntijoilta sekä myös USA:sta. Osallistujat koostuivat eri tahojen toimijoista, kuten pääurakoitsijoista, suunnitteluyrityksistä sekä IT-alan toimijoista. Tilaisuudessa perustettiin rakennusalan eri prosesseihin liittyviä työpajoja, joista osallistujat saivat valita kiinnostuksensa mukaisen työpajan. Työpajoissa pohdittiin yhdessä kehityskelpoisia ratkaisuja.

SITE manager kehitysfoorum maaliskuussa 2017

Tällä kertaa kokoonnuimme kehitysporukalla Consti, Fira, Hartela, Ojarannan Rakennus ja Westpro.
Tunnelma oli tälläkin kertaa innostunut. Uusia kehitysideoita oli osanottajilla tuomisenaan. Lisäksi löysimme yhdessä uusia alueita, joissa työt tehdään vielä manuaalisesti. Näin syntyvän tuotoksen tekeminen vie aikaa eikä sitä voi edes laajemmin hyödyntää. Nyt nämä toimet tullaan sähköistämään, jolloin syntyvä data voidaan jalostaa monipuolisesti sellaiseen muotoon, että siitä pääsee hyötymään koko organisaatio työmaan henkilöstöstä yrityksen johtoon.

Asiakkaillamme tämä tulee näkymään myös kustannussäästönä henkilötyömäärän vähenemisen ansiosta. Saimme kokoontumisessamme innovaatiot kiteytetyksi ”piirustuspöydälle”, josta Takamäen tiimi tulee jälleen toteuttamaan kaikkia osapuolia hyödyttäviä uusia ominaisuuksia. Niistä tulemme kertomaan myöhemmin.

Kaarlo Vakkilainen oikealla johtaa tilaisuutta.

Constin kehitysjohtaja Juha Salminen havainnollistaa.

DHS Oy Audit Partnersin riskienhallintapalvelu osaksi SITE Manageria

  • Site Manager tarjoaa uuden palvelun projektiriskien hallintaan. DHS Oy Audit Partnerstuottaa riskianalyysiin pohjautuvan luottamuksellisen suosituksen Asiakkaalle kriittisistä ja vähemmän tunnetuista urakoitsijoista.  Uusi Site Manager -palvelu parantaa merkittävästi projektien sisäistä riskienhallintaa. Asiakkaamme tilaa palvelun suoraan ilman välikäsiä DHS:ltä ja palvelu toimitetaan luottamuksellisesti suoraan tilaajalle.
  • Uudesta palvelusta vastaa tilintarkastusyhteisö DHS Oy Audit Partners, joka on kehittänyt nyt käyttöönotettavaa palvelua Takamäki Yhtiön ja eräiden muiden keskeisten toimijoiden kanssa nyt runsaan vuoden verran. DHS Oy Audit Partners on vuonna 2016 liittynyt Crowe Horwath International -ketjuun. Tilintarkastus-, vero- ja neuvonantopalveluita tarjoavan globaalin ketjun jäsenenä DHS Oy Audit Partnersilla on erinomaiset kansainväliset tiedonhankintayhteydet niin lähialueilta kuin kauempaakin maailmalta.

Maaliskuun SITE manager kehitysfoorumissa positiivinen tunnelma

Kaarlo kertoi tilaisuuden alussa että jo puolet e1 Manager –käyttäjistä on siirtynyt SITE managerin käyttäjiksi ja sama suunta jatkuu edelleen. Yhteisessä kokoontumisessa käytiin läpi SITE managerin nykytilanne sekä Plus-versio, esiteltiin roadmap tulevista kehityskohteista, purettiin asiakaspalaute ja ideoitiin yhdessä uusia asiakkaiden tarvitsemia ominaisuuksia, jotka tehostavat toimijoiden prosesseja. ABB, Consti, Fira, Hartela, Kreate ja Lapti edustavat foorumissamme laajasti rakennusalan eri tyyppisiä toimijoita, kuten uudisrakentamista, korjausrakentamista kaikissa sen eri muodoissaan, maarakentamista sekä voimalaitosten lyhytkestoisia projektityömaita kuin myös isoja seisokkityömaita.

Tilaisuuden lopussa osallistujilta saatu palaute oli rohkaiseva. Kreaten kehityspäällikkö Simo Karhu totesi heillä alussa ilmenneen muutosvastarinnan muuttuneen nyt pelkästään kehuvaksi suhtautumiseksi SITE manageria kohtaan. Firan turvallisuuspäällikkö Jari Pulkkinen puolestaan kiitti jo vuosia kestänyttä hyväää kehitysyhteistyötä, joka alkoi e1 Managerin kehityksestä. Hän uskoi että uudesta kehittyneemmästä SITE managerista on tulossa menestystarina, joka ei jää rakennusalalla huomiotta.

 

Kehitysfoorumin jäsenet totesivat lopuksi, että kokemukset SITE managerista heidän työmaillaan on ollut hyvää ja kaikki uudet työmaat siirtyvät SITE managerin käyttäjiksi sitä mukaa kun käynnissä olevat e1 Manageria käyttävät työmaat päättyvät ja uudet alkavat.

Lisätietoja:

Kaarlo Vakkilainen
liiketoiminnan kehityspäällikkö
050 5933866
kaarlo.vakkilainen@takamaki.fi

Kaarlo Vakkilainen avaa tilaisuuden.

Jari Pulkkinen osallistuu aktiivisesti keskusteluun.

Yhteisymmärrykseen ollaan juuri pääsemässä.

Tilaisuuteen mahtuu myös humoristisuutta.

e1 Manager -käyttäjäfoorum on jatkossa Site Manager -käyttäjäfoorum

26.3.2015 pidimme viimeisen e1 Manager -käyttäjäfoorumin, jossa esittelimme e1 Managerin seuraajan.

e1 Manager on saanut asiakkailtamme varauksettoman kiitoksen helppokäyttöisyytensä ja ominaisuuksiensa osalta kuluneen yhdeksän vuoden historiansa aikana. Tuona aikana teknologian kehitys on kuitenkin mennyt aimo harppauksin eteenpäin. Takamäki Yhtiöt perinteitään noudattaen haluaa aina hyödyntää tuotteissaan ja palveluissaan viimeisimpien teknologioiden tarjoamia mahdollisuuksia. Nämä näkyvät entistä parempana asiakastyytyväisyytenä palvelujen tarjotessa entistä hyödyllisempiä ominaisuukisia entistä parempaa käytettävyyttä ja integraatiomahdollisuuksia.

Meille palvelutarjoajana ja tuotekehittäjänä uusi tuote tarjoaa entistä paremmat mahdollisuudet tehokkaammin ja joustavammin jatkokehittää tuotetta nopeasti muuttuvien markkinatarpeiden mukaisesti.

Asiakkaamme pääsivät vaikuttamaan uuden tuotteemme nimen valitsemisessa. Constin kehitysjohtaja Juha Salmisen ehdotus voitti ja nimeksi tuli Site Manager.

Site Managerin täysin uusittu responsiivinen käyttöliittymä tarjoaa ylivertaisen käytettävyyden päätelaiteriippumattomasti. Siksi Site Managerin tarjoamat ominaisuudet voi tehokkaasti hyödyntää paitsi PC:llä myös tableteilla ja älypuhelimilla. Demon aikana osa tilaisuuden yleisöstä oli suorastaan haltioissaan näkemästään. Site Managerin integroitavuus muihin järjestelmiin viedään uudelle tasolle avoimien API-rajapintojen ansiosta. Vanhat e1 Manager asiakkaat siirtyvät vaiheittain uuden Site Managerin käyttäjiksi.

Lisätietoja:

Kaarlo Vakkilainen
liiketoiminnan kehityspäällikkö
050 5933866
kaarlo.vakkilainen@takamaki.fi

Kaarlo Vakkilainen oikealla esittelee Site Managerin kehitystiimin. Tekijät vasemmalta lukien: Vesa-Matti Heino (mentori), Toni Oksanen (pääarkkitehti ja -toteuttaja), Jussi Ruokomäki (käyttöliittymätoteuttaja), Tuomas Kuitunen (toteuttaja).

Martti Vakkilainen onnittelee Constin Juha Salmista hyvästä nimiehdotuksesta ja luovuttaa kuohujuoman kiitoksena osallistumisesta nimikisaan.

Tilaisuuden osallistujat seurasivat esitystä suurella mielenkiinnolla ja esittivät ajoittain hyviä kysymyksiä. Palaute tilaisuudesta oli todella hyvä.

Tilaisuuden lopussa nimikilpailuun osallistuneiden läsnä olevien kesken suoritetussa arvonnassa arpa suosi Laptin Tomi Torkkelia. Kaarlo Vakkilainen luovuttamassa tablet-tietokonetta iloiselle voittajalle.

Metsä Groupille SITE Manager

Metsä Group on vastuullinen metsäteollisuuskonserni, jonka liiketoiminnan ytimessä ovat pehmo- ja ruoanlaittopaperit, kartonki, sellu, puutuotteet sekä puunhankinta ja metsäpalvelut. Strategiansa mukaisesti konserni keskittää toimintansa, investointinsa ja voimavaransa alueille, joissa sillä on selvää kilpailuetua ja joiden kasvunäkymät ovat hyvät. Metsä Groupilla on toimintaa lähes 30 maassa ja tuotantoa yhdeksässä.

Metsä Group hyödyntää SITE Manageria vuosiseisokeissa tehtaillaan sekä rakennusalan projekteissaan ja on lisäksi aktiivisesti mukana SITE Managerin kehittämisessä.

WhatsApp